Gmina i przedsiębiorcy
Pan
Wójt Andrzej Szymulewski w ramach programu wyborczego obiecywał utworzenie
cytuję: Społecznej Rady Przedsiębiorców z
Gminy Raczki przy wójcie (pisownia oryginalna). Pomysł zakończył się klapą,
ponieważ dążenia obydwu podmiotów okazały się rozbieżne.
Już na pierwszym spotkaniu przedsiębiorcy zażądali radykalnego obniżenia podatków, pan Wójt, jako były przedsiębiorca, nie mógł pozwolić na dewastację budżetu gminy, porozumienia nie osiągnięto, a wspomniana Rada już się nie zebrała.
Problem
nie jest błahy, ponieważ rozwój biznesu leży w dobrze pojętym interesie Gminy.
Rzecz w tym, że przedsiębiorcy potraktowali Pana Wójta, jako zakładnika, a
budżet gminy, jako łup zdobyty w wyborczym starciu.
Wójt
i działacze gospodarczy powinni zachować daleko posuniętą niezależność,
utworzenie Rady przy Wójcie wynikało z zobowiązań wyborczych i było błędem,
natomiast powołanie Rady w formie niezależnego stowarzyszenia jest całkowicie
uzasadnione. Żądania
w postaci radykalnego obniżenia podatków należy kierować do władz państwowych.
W skali państwa zachodzą procesy gospodarcze, które umożliwiają odzyskanie
utraconych dochodów np. ze zwiększonych wpływów z podatku od osób fizycznych, w
gminie nie ma takich możliwości. Samorząd posiada warunki wspierania
działalności gospodarczej w postaci tworzenia i uchwalania planów
zagospodarowania przestrzennego nakierowanych na przedsiębiorczość, budowy
infrastruktury technicznej, współtworzenia wolnych stref ekonomicznych,
organizacji zatrudnienia przy współpracy z PUP i tylko takie propozycje mogą
padać za strony Wójta.
Uczciwy
lobbing jest praktyką powszechnie stosowaną na wszystkich szczeblach
administracji publicznej, dlatego należy stworzyć przejrzyste zasady wspierania
lokalnej przedsiębiorczości. Wydaje się, że najlepszym sposobem byłoby
powołanie Lokalnej Podstrefy Ekonomicznej działającej w ramach Suwalskiej
Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Najważniejszym argumentem przemawiającym za
takim rozwiązaniem jest „Via Baltica” i „Rail Baltica”, czyli droga S-61 i nowa
podwójna linia kolejowa. W planie zagospodarowania przestrzennego należy, zatem
założyć, że tereny położone wokół węzła drogowego Szkocja zostaną przeznaczone
na ten cel. Firmy Meliorex i Andar wytyczyły kierunek przyszłego inwestowania i
chwała im za to.